Luennon aiheena oli tällä kertaa kulttuurien johtaminen ja
liiketoimintaetiikka. Kulttuurilla tarkoitetaan esimerkiksi tapoja, joilla
päätöksiä yrityksessä tehdään. Vaikka olenkin työskennellyt useammassa
yrityksessä, en ole koskaan tietoisesti ajatellut miten erilaisia kulttuureja
yrityksissä voi olla. Teoria tuntui hankalalta, vaikka asia sinällään oli hyvin
selkeää.
Edgar H. Scheinin mukaan kulttuuri voidaan jakaa kolmeen eri
tasoon 1. Kuuluvat fyysiset ominaisuudet kuten esimerkiksi kalusteet ja
arkkitehtuuri. 2. Tasolla ryhmän uskomukset tiettyä asiaa kohtaan. 3. Taso käsitteli perusolettamuksia. Nämä
asiat jäivät itselleni hieman epäselväksi ja asiaa täytyy vielä opiskella
lisää.
Vahvassa kulttuurissa arvot ja normit ovat hyvin
samankaltaisia. Mielestäni tämä on yritykselle tärkeää. Kun kaikilla on
samanlaiset arvot, on yhteen hiileen puhaltaminen paljon helpompaa.
Luentomateriaalin mukaan työntekijän omilla arvoilla on iso
rooli työpaikan valinnassa. Olen itsekin huomannut saman, vaikka monella ei
varmasti ole vaihtoehtoa työpaikan valinnassa. Mikäli työntekijän ja yrityksen
arvot kohtaavat, on työntekijä varmasti hyvä lisä yritykseen. Uusien
työntekijöiden tulisi edistää työkulttuurin ja yrityksen tavoitteiden
toteutumista. Olen samaa mieltä siinä, että rekrytointi on haastavaa. Monesti
lupaavalta vaikuttava työntekijä paljastuukin yritykseen sopimattomaksi.
Mielestäni hyvä johtaja osaa kuitenkin myös ottaa huomioon
uudet työntekijät ja hän osaa auttaa uusien työntekijöiden sopeutumista
työympäristöön sekä työpaikan toimintatapoihin ja kulttuuriin. Oikeanlainen
opastus auttaa työntekijää pääsemän alkuun ja näin ollen sopeutumaan
työympäristöön. Varsinkin vastavalmistuneiden kohdalla perehdytys on erityisen
tärkeää, koska heillä ei ole välttämättä kokemusta työpaikoilla toimimisesta,
mutta uutta tietoa, ammattitaitoa, intoa heiltä kuitenkin usein löytyy.
Uusien työntekijöiden kohdalla on usein hyvä antaa aikaa
sopeutua uuteen ympäristöön. Varsinkin niin sanottu epävirallinen viestintä on
hankala puhua auki ja tavat tulevat tutuiksi vain työympäristössä elämällä.
Johtajan on kuitenkin tärkeää artikuloida selkeästi mitä työntekijän
vastuualueisiin kuuluu, jolloin työntekijän on helppo sitoutua ja motivoitua
työtehtäviin ja saavuttaa näin tavoitteet.
Mielestäni yhdentymisnäkökulma (Integration) tuntuu
helpoimmalta tavalta toimia työympäristössä ja näin saada mahdollisimman hyvää
tulosta aikaan. Tämä malli voi joissakin tilanteissa olla toimivin, mutta voi
pidemmällä aika välillä aiheuttaa ongelmia työyhteisössä. Hyvin homogeenisen
kulttuurin ylläpitäminen on varsinkin isoissa työyhteisöissä hankalaa, eikä
välttämättä luo tilaa uusille ideoille ja innovaatioille. Erottamisnäkökulma
(Differentiation) luo mielestäni vapautta työyhteisölle tuoda uusia työ- ja
toimintatapoja sekä uusia näkökulmia viemään työtä eteenpäin.
On kuitenkin tärkeintä miettiä, millainen näkökulma juuri
tähän työyhteisöön on sopivin, sekä on syytä muistaa, ettei tämäkään pysy aina
stabiilina, vaan sitä on tilanteiden mukaan pystyttävä muokkaamaan niin, että
se on perusteltua kulloiseenkin tilanteeseen.
Mielestäni on hankala ajatella, että kulttuuriset
ulottuvuudet voidaan suoraan siirtää sopimaan kokonaiseen yhteiskuntaan. On
helpompaa ajatella, että tietyssä työympäristössä jotkut ovat vallitsevampia
kuin toiset.
Yrityksen eettisyys on mielestäni yhä tärkeämpää ja luo
yritykselle kilpailukykyä muihin yrityksiin nähden. Etiikka kuuluu mielestäni
sekä yrityksen johdolle, että työntekijöille. Etenkin puhelinmyyntityössä näkee
epäeettistä toimintaa työntekijöissä, ja monesti jopa johdossa. Yritysten
ympäristövastuu on noussut jatkuvasti suurempaan osaa, mikä on mielestäni
erittäin tärkeää.
Aihealue oli ehkä tähän mennessä itselle hankalin.
Oppimistavoitteet eivät ainakaan päiväkirjan kirjoitushetkellä ole täysin
täyttyneet. Osa käsitteistä oli mielestäni hankalia ja ne jäivät epäselviksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.