Innovaatioiden ja muutosten johtaminen
Luennon teemana oli tarkastella johtamista innovaatioiden ja
muutosten näkökulmasta. Käsitteenä aihe on itselleni mielenkiintoinen, koska
prosessien tarkoituksena on keksiä ja siirtyä kohti jotain uutta.
Innovatiivinen johtaminen kuuluukin yhdeksi yritysten pääprosesseiksi, jonka
myötä johtajan rooli on tässä tapauksessa suuri. Vaikka innovaatioprosessin
johtajalta odotetaan niin sanottujen ”päälinjojen” vetämistä, niin kuitenkin
prosessin kokonaisuus on yrityksen tehtävänä yhtenäisenä kokonaisuutena. Johtajan
tarkoitus onkin kannustaa antaa kimmokkeita alaisille uusien innovaatioiden
kehittämiseen. Idea on pitää työilmapiiri joustavana ja luovana, jolloin työ ei
muutu vuosia kestäväksi rutiiniksi. Innovaatioiden kehittäminen kehittää
työilmapiiriä ja auttaa organisaatiota kehittymään edelleen. Hyvässä
organisaatiossa mielestäni onkin avoin ilmapiiri ja varteenotettavat
kehitysideat otetaan mielellään vastaan ja ideoita käsitellään jatkuvasti.
Henkilökohtaisesti olen törmännyt organisaatioihin, jossa kyseinen prosessi on
todella jäykkää ja ns. ”perusduunareiden” oikeasti jopa todella hyviä ideoita
ei välttämättä viedä eteenpäin. Mielestäni kyseinen ajatusmalli on täysin
väärä, koska parhaimmat ideat tulevat henkilöiltä, jotka konkreettisesti
tekevät erillisiä tiettyjä työtehtäviä päivästä toiseen. Tämän myötä kun
organisaatiossa huomioidaan kyseisten työntekijöiden ideat, koko prosessi voisi
tämän myötä nopeutua ja viedä koko organisaation toimintaa eteenpäin. Muutoksella
tarkoitetaan innovaatioiden jälkeen tapahtuvaa muutosta pisteestä A pisteeseen
B. Luennolla ja materiaaleissa pohdittiinkin ajatusta, että voiko muutosta
hallita ja johtaa. Mielestäni kyseiseen kysymykseen on yksinkertainen vastaus;
kyllä voi. Muutos käsitetään siirtymisenä nykypäivän tilasta johonkin uuteen.
Useilla organisaatioilla on tarve muuttua jatkuvasti kilpailijoiden ja
markkinoiden muutoksen takia. Monet tekijät vaikuttavat yleisesti muutokseen ja
useat yritykset käsittelevät jatkuvasti muutosta.
Organisaation kannalta on oleellista, että työyhteisö tietää
innovatiivisuuden tärkeyden ja miten innovaatiot vaikuttavat työntekijöihin ja
miksi sitä kokonaisuudessa tarvitaan. Käsitteenä innovaatio tarkoittaa uutta
prosessia, tuotetta tai palvelua jolla saadaan parannusta nykyiseen toimintamalliin.
Tarkoituksena onkin saada ympäristö, joka toimii mahdollisimman tehokkaasti.
Innovaation erilaisia tyyppejä on; tuote/palvelu-, prosessi-, markkinointi-,
johtamis- ja sosiaalinen innovaatio.
Kokonaisuudessa onkin huomioitava ettei innovaatiot kosketa pelkästään
teknologisia innovaatioita vaan koko kirjoa organisaatiorakenteessa.
Sidosryhmien rooli onkin kokoajan kasvava, jolla tarkoitetaan eri osapuolien
ottamista mukaan innovatiiviseen ajatteluun. Tähän lukeutuu mm. työntekijät,
asiakkaat ja yhteistyökumppanit ja niin edelleen. Mielestäni tärkeää onkin
huomioida esimerkiksi asiakkaiden ajatukset, koska ulkopuolisten tuominen
mukaan ajatteluprosessiin tuo erilaisia näkökulmia halutun tuotteen tai
palvelun toteuttamiseksi.
Innovaatiojohtamisella tarkoitetaan, ettei ole pelkästään
johtamista ideasta innovaatioksi-prosessijohtamiseksi. Innovaatiojohtamisella
käsitetään kokonaisuudessaan ihmisten-, resurssien-, rahoituksen-, verkoston
johtamista, sekä strategista visiointia kokonaisuudessa oppimista organisaation
kanssa. Johtajan tulee osata huomioida varteen otettavat ideat ja ajaa
prosessia eteenpäin kokonaisuudessaan, eikä pelkästään ideasta prosessiksi.
Johtajan roolina on tuoda tarve idealle ja huolehtia koko prosessin
toimivuudesta. Johtajan rooli on monipuolinen ja vaatii myös kannustavuutta
alaisille, joita esimerkiksi niin sanotut ”porkkanat” mahdollisesti voisivat
olla. Tällä tarkoitetaan, että kannustetaan alaisia ideoimaan ja hyvistä
ideoista palkitaan.
Muutos käsittelee kaikkea siirtymistä tilasta toiseen. Kuten
luentomateriaaleissa sanotaan, organisaation toimintaympäristö on dynaaminen ja
muuttuva, jolla tarkoitetaan, että muutokset ovat välttämättömiä ulkoisten
syiden takia. Muutoksella ajetaan organisaatio haluttuun suuntaan ja pyritään
ylläpitämään haluttuja strategiamalleja. Muutosjohtamisella tarkoitetaan tapaa
hallita ja kontroloida muutosta ja viedä sitä eteenpäin. Johtamisen
näkökulmasta ei ole kuitenkaan olemassa täydellistä muutoksen hallintaa, vaan
prosessi perustuu johdon näkemyksiin priorisoinnissa ja muutoksen sykleissä.
Kuten aikaisemmin mainitsin mielestäni oleellista on sisäistää muutoksen
prosessin ja rikkoa kokonaisuus sykleihin, jolloin tiettyjä pätkiä muutoksessa
voidaan hallita paremmin. Näin ollen saadaan keskitettyä fokus tiettyjen
muutoksen vaiheiden suorittamiseen, jotka ovat elintärkeitä kokonaisuuden
kannalta. Näin mielestäni saadaan aikaan toimiva muutos. Muutostyyppejä
luennolla ja materiaaleissa tuli ilmi ponnisteluperustaiset muutokset, joilla
käsitetään elinkaari ja dialektinen käsittely. Toisena tyyppinä ilmeni
visioperustaiset, joilla käsitetään evolutionaarinen ja teleologinen muutos.
Evolutionaarisessa mallissa prosessi siirretään asteittain eteenpäin ja
jaotellaan eri lohkoihin. Teleologisessa mallissa toiminta pyörii syklinä,
jolloin asetetaan tavoitteet, toteutetaan, arvioidaan, luodaan uudet tavoitteet
ja sykli alkaa tämän myötä alusta. Käsityksenä dialektinen malli sisältää
ristiriitoja eriävien kantojen välillä päättyen yhdistettyihin kantoihin. Tämän
myötä yhdistetty kanta on seuraava sykli toisessa alkukannassa.
Kokonaisuudessaan suunniteltu muutos voidaan toteuttaa rationaalisella tavalla
ja vaikka yleisesti muutos on ulkoisten tekijöiden aiheuttamaa, tulee
organisaation mukautua nopeasti, jotta saadaan ylläpidettyä vakautta.
Yleisesti ottaen innovaatioiden ja muutoksen johtaminen on
henkilökohtaisesti todella mielenkiintoinen aihepiiri. Kyseiset aihepiirit
sisältää tarpeen ideoida ja hakea tasapainoa jatkuvien muutosten välillä.
Mielestäni kyseiset käsitteet ovat keskeinen osa jokaista organisaatiota ja
niiden huomioonottaminen on yksi tärkeimmistä prosesseista. Kyseisillä
johtamisen tyypeillä pidetään koko kokonaisuus oikeassa suunnassa ja tuodaan
lisää uutta ja tehokasta sisältöä organisaatioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.